Qatar Airways är Qatars nationella flygbolag som under bara några årtionden har vuxit från ett litet regionalt flygbolag till en global ledare. Med sin bas vid toppmoderna Hamad International Airport i Qatars huvudstad Doha har Qatar Airways upprepade gånger vunnit priset som världens bästa flygbolag.
Vi har tillbringat många timmar med Qatar Airways på långdistansflygningar mellan Europa och Sydostasien, bland annat på resor till Vietnam och Indonesien. Varje gång har den höga servicenivån imponerat. En gång hade vi dessutom turen att bli uppgraderade till business class. Det var en upplevelse vi sent kommer att glömma.
Qatar Airways flyger till 170 destinationer över hela världen. Deras omfattande nätverk förbinder resenärer över sex kontinenter. Rutterna täcker allt från livliga storstäder som New York, London och Tokyo till mer exotiska resmål som Zanzibar, Maldiverna och Bali.
När du flyger med Qatar Airways är det mycket sannolikt att du mellanlandar i Qatar, närmare bestämt på Hamad International Airport i Doha. Qatar Airways använder Doha som central knutpunkt för nästan alla sina förbindelser.
Undantaget är deras så kallade fifth freedom-rutter, där Qatar Airways flyg förbinder destinationer i andra länder. Det gäller exempelvis rutten mellan São Paulo i Brasilien och Buenos Aires i Argentina eller rutten mellan Ho Chi Minh City i Vietnam och Phnom Penh i Kambodja.
På sina fifth freedom-rutter erbjuder Qatar Airways självklart samma höga standard som flygbolaget är känt för på sina övriga flygningar. Det innebär att man som passagerare kan uppleva Qatar Airways lyxiga kabiner, bekväma säten och uppmärksamma service, även när resan inte inkluderar en mellanlandning i Doha.
Hamad International Airport är Qatars primära internationella flygplats och Qatar Airways imponerande bas, som de flesta av flygbolagets passagerare stiftar bekantskap med på sin resa.
När man landar på Hamad International Airport upptäcker man snabbt att allt har genomförts med högsta standard. Flygplatsen har med rätta både fått titeln världens bästa flygplats och tilldelats de eftertraktade fem stjärnorna av Skytrax (tillsammans med endast 11 andra hubb-flygplatser världen över).
Den enorma terminalen täcker en yta på över 600 000 kvadratmeter, men är ändå relativt lätt att hitta runt i. Glas och metall dominerar arkitekturen, och de höga taken och stora fönsterpartier släpper in massor av naturligt ljus. Från terminalen har man ofta utsikt över öknen och den Persiska viken.
Flygplatsens kännetecken är den iögonfallande ”Lamp/Bear” – en gul björn inuti en gigantisk lampa. Hamad International Airport fungerar nästan som ett galleri med installationer från lokala talanger såväl som internationella namn som KAWS och Damien Hirst.
En av de nyare attraktionerna på flygplatsen är den tropiska inomhusträdgården The Orchard. Här kan man koppla av bland exotiska träd eller ta in utsikten från bron ovanför, medan shoppingområdet bjuder på lyxbutiker och unika kaféer.
När man mellanlandar på Hamad International Airport med Qatar Airways är rutten oftast planerad så att man inte behöver vänta alltför länge i transfer innan man kan fortsätta sin resa. Ibland kan det dock vara en fördel att medvetet förlänga sitt uppehåll i Qatar.
Vi upplevde själva fördelarna med en längre mellanlandning när vi flög till Vietnam. Qatar Airways erbjöd oss ett gratis hotellrum och transport eftersom vi hade över tolv timmars väntetid. Det var ett fantastiskt sätt att bryta upp resan. Vi fick se en ny stad, sov i en riktig säng och nådde vår destination pigga och utvilade nästa dag.
Programmet Qatar Airways Stopover gör det möjligt att boka hotell till mycket förmånliga priser – eller helt gratis om man uppfyller villkoren. Transferbussen går direkt från flygplatsen till hotellet, och hela processen är väldigt smidig. Vill man se mer av landet kan man också välja att förlänga sitt uppehåll ytterligare.
Vi tillbringade några timmar i hettan med att gå förbi det stilrena Museum of Islamic Art och promenera längs Cornichen, Dohas berömda strandpromenad. Härifrån njöt vi av utsikten över bukten och stadens karaktäristiska skyline, innan vi gick till sängs för att fortsätta resan nästa dag.
Qatar Airways erbjuder flera olika biljettyper. Det finns tre varianter av ekonomiklassbiljetter, tre olika alternativ för business class och en exklusiv första klass-biljett, som endast finns på flygningar med Airbus A380. Vi har själva främst flugit i ekonomiklass.
Ekonomiklasserna börjar med Economy Classic, som är den billigaste och inkluderar en biljettändring, 25 kg bagage och möjlighet att välja sittplats mot en avgift.
Med Economy Convenience får man större flexibilitet. Två biljettändringar ingår, bagagegränsen höjs till 30 kg och val av standardplats ingår utan extra kostnad.
Den mest flexibla ekonomiklassen, Economy Comfort, erbjuder fri ombokning och möjlighet att avboka utan avgift. Biljetten inkluderar 35 kg bagage. Varje väska får dock maximalt väga 32 kg hos Qatar Airways. Dessutom ingår både standard- och preferenssittplatser, vilket innebär att du kan välja att sitta på första raden eller vid en nödutgång för extra benutrymme.
I business class finns tre nivåer, med Business Classic som den första. Här ingår en biljettändring, 40 kg incheckat bagage, två stycken handbagage på upp till 15 kg samt tillgång till lounge. Sittplatsval kan köpas till.
Business Comfort erbjuder mer flexibilitet med två biljettändringar, 40 kg bagage, tillgång till lounge och inkluderat sittplatsval.
Business Elite är den dyraste businessbiljetten och inkluderar obegränsad ombokning och möjlighet att avboka resan utan avgift, samt samma bagagefördelar, sittplatsval och tillgång till lounge som Business Comfort.
First Elite är den mest exklusiva biljettklassen från Qatar Airways, skapad för att erbjuda största möjliga flexibilitet och lyx. Den inkluderar allt som Business Elite gör men med 50 kg bagage istället.
Vi hade en gång turen att bli uppgraderade till business class när vi flög med Qatar Airways från Ho Chi Minh City i Vietnam till Doha. Vem vet – kanske berodde det på att vi båda råkade ha ganska fina kläder på oss och att planet inte var så fullt.
Upplevelsen var spektakulär. Våra säten var nog den största uppgraderingen. De hade nästan oändliga justeringsmöjligheter, och vi kunde både sitta ytterst bekvämt och ligga helt plant. Skärmen med underhållning var större och bättre än normalt, maten kändes som en riktig restaurangupplevelse och på det stora hela gick servicen från riktigt bra till enastående.
Idag är Qatar Airways business class ännu mer sofistikerad, särskilt på rutter där deras prisbelönta Qsuite finns tillgänglig.
Qsuite har skjutdörrar som skapar en privat kabin för varje resenär, i antingen en single-, twin-, double- eller quad-konfiguration. Med double-konfigurationen får par en optimal upplevelse, medan quad-arrangemangen gör det möjligt för familjer, vänner eller kollegor att resa tillsammans i en sammanhängande kabin.
Den unika kabinlayouten har höjt standarden för business class till en ny nivå och erbjuder en grad av avskildhet som normalt bara finns i first class. Därför kallar Qatar Airways sig själva för “first in business”.
När Qatar Airways business class redan erbjuder en förstklassig upplevelse, finns det då något skäl att uppgradera till First Elite?
Även om man inte har sin egen suite som i Qsuite i business class, finns det fortfarande gott om avskildhet med endast åtta First Elite-säten i en 1-2-1-konfiguration. I first class får man mer utrymme både för sig själv och sina saker. Det gäller även den 206 cm långa sängen, som är något längre än på business class.
Maten har också höjts en nivå, även om business class redan erbjuder fritt val från à la carte-menyn med individuellt tillagade måltider samt exklusiva champagner, viner, cocktails och mocktails.
Med tanke på att man i både business class och first class får samma necessär och pyjamas, liknande viner och tillgång till flygplanets lyxiga barområde, är valet mellan de två klasserna inte helt självklart. I alla fall inte om man bara fokuserar på själva flygningen.
Skillnaden blir dock tydligare när man inkluderar upplevelsen på marken. First Elite-passagerare har tillgång till en privat incheckning som i Doha leder direkt till Al Safwa Lounge – en lyxig lounge reserverad för de mest exklusiva gästerna.
Al Safwa Lounge i Doha är Qatar Airways mest exklusiva lounge. Här kan man bland annat njuta av gourmetmat i restaurangen, koppla av i privata sovrum eller skämma bort sig själv med ett besök i jacuzzin innan flyget går.
Konstintresserade kommer inte att bli besvikna; loungen rymmer flera antika föremål på lån från Museum of Islamic Art, och den rymliga arkitekturen liknas ofta vid ett museum.
För de som inte reser i First Elite finns flera andra lounger att välja mellan i Doha. Business-resenärer kan till exempel besöka de prisbelönta Al Mourjan-loungerna, som erbjuder ett flertal restauranger, privata arbetsstationer och stiliga avslappningsområden.
Utanför Doha finns Qatar Airways Premium Lounges på flygplatserna London Heathrow, Paris Charles de Gaulle, Beirut Rafic Hariri, Bangkok Suvarnabhumi och Singapore Changi.
Denna artikel, som beställts av momondo, presenteras i befintligt skick, endast för allmänna informationssyften och kanske inte är uppdaterad. De åsikter och synpunkter som framförs i artikeln är författarens egna och återspeglar dennes autentiska erfarenheter, vilka kan skilja sig avsevärt från andras erfarenheter. Hitta fler perspektiv i våra användarrecensioner nedan.
Billigaste rutten | 1 049 kr |
---|---|
Mest populära rutten | BEY till DXB |
Kortaste flighten | 0 tim 50 min |
Längsta flygningen | 4 tim 00 min |
De väskor du vill checka in får max mäta 300 cm (längd + höjd + djup). Om du reser i economy class kan du ha med dig incheckat bagage till en vikt av 30 kg medan dina väskor sammanlagt kan väga 40 kg i business class och first class. Även om din biljett tillåter bagage på över 30 kg så får ingen enskild väska väga mer än 32 kg, då måste den istället fraktas som flyggods. Om du reser med barn får du dessutom ha med dig en hopfällbar barnvagn utan extra kostnad. Om ditt bagage är försenat kan du anmäla detta på den ankommande flygplatsen eller online. Oftast får du bagaget inom 24 timmar från att du har landat och du får ersättning för kostnader som du tvingats lägga ut på grund av förseningen.
Om du har med dig mer bagage än vad din biljett tillåter är det bäst att köpa till extra bagage i förväg. Online betalar du ungefär 400 kronor per extra kilogram medan det kostar ungefär 500 kronor på flygplatsen. Om du reser till USA betalar du istället cirka 2 000 kronor per extra väska eller 500 kronor per extra kilogram om du bokar i förväg.
För att avbeställa din biljett loggar du in på hemsidan under fliken ”manage my booking”. Om din biljettyp och destination tillåter avbokningar kan du fylla i formuläret på hemsidan för att ansöka om återbetalning.
Ja, Qatar Airways har 60 veckovisa flyg inbokade att avgå från Stockholm Arlanda.
Doha Hamads internationella, London Heathrow och Jeddah King Abdulaziz Int är de mest populära flygplatserna som Qatar Airways frekvent flyger till under året.
Du kan kontrollera flygstatusen för Qatar Airways genom att använda momondos flygspårning. Ange antingen flygnumret eller namnet på flygplatsen, välj datum och tid (om applicerbart) och klicka på knappen för flygspårning. Vi visar dig information om flygstatus för Qatar Airways i realtid, inklusive ankomst- och avgångstider och gatenummer. Du kan också ringa Qatar Airways på +46 08 402 00 80 eller besöka deras webbplats på qatarairways.se.
Med 0 stopp och ett pris på 2 097 kr per biljett är att flyga från Kuwait Intl till Doha Hamads internationella det billigaste alternativet för internationella tur- och returflyg med Qatar Airways. Det billigaste internationella flygalternativet vi kunde hitta med Qatar Airways var att flyga från Abu Dhabi Zayed Intl till Doha Hamads internationella. Detta är ett enkelflyg för 1 049 kr och innefattar 0 stopp.