Det finns massor av tips och tricks som vana resenärer lär sig under resans gång. I den här artikeln har jag samlat mina bästa hotellknep och travel hacks. Jag använder dem frekvent när jag är ute och reser för att göra upplevelsen både enklare och roligare.
Hotellrumstips
Det är inte alltid som hotellrum känns hemtrevliga. Detta gäller särskilt på affärsresor, när du är själv i en ny stad eller kanske inte ens var den som bokade hotellet. Men oroa dig inte, det finns ett par saker du kan göra för att få det mysigare och bekvämare.
Ljus
Är det för ljust i rummet? Då kan du använda vanliga gem eller till och med en hårklämma för att dra för gardinerna så att du kan sova ostört.
Laddning
Många artiklar tipsar om att du ska packa ner ett grenuttag – men vem har plats för det i bagaget? Använd i stället din bärbara dator. Detta tips är särskilt användbart när du reser internationellt och bara har en adapter. Jag har alltid en adapter för min bärbara dator och sedan USB-laddar jag min telefon.
Slipp skrynkliga plagg
Har dina kläder blivit skrynkliga under resans gång? Dra nytta av ångan i badrummet. Det enda du behöver göra är att hänga dina plagg på baksidan av badrumsdörren när du duschar och låta ångan göra sitt.
Kapa minibaren
Du kan göra din minibarupplevelse på hotellet mer plånboksvänlig med några enkla knep.
Börja med att först och främst se den som ett kylskåp istället för en källa till utgifter. Plocka ur minibarens innehåll och fyll på med dina egna snacks och drycker från närliggande butiker för att undvika hotellets skyhöga priser.
Tänk bara på att ta ett foto av innehållet innan du omorganiserar så att du inte glömmer att lägga tillbaka något och debiteras för snacks du inte ätit.
Slutligen bör du dubbelkolla att detta knep inte medför en avgift då vissa hotell debiterar dig om de ser att du har tagit bort föremål och istället lagt dit dina egna.
Medlemsstatus
Genom att uppnå elitstatus genom olika lojalitetsprogram kan du få tillgång till en mängd förmåner – till exempel kostnadsfria rumsuppgraderingar, prioriterad in- och utcheckning, möjlighet till sen utcheckning och gratis Wifi.
Elitmedlemmar kan ofta förvänta sig en högre nivå av gästfrihet – med allt från personlig service till exklusiv loungetillgång. Genom att samla lojalitetspoäng över tid får du inte bara omedelbara fördelar utan även tillgång till ytterligare statusnivåer som alla för med sig flera olika privilegier.
Så får du en rumsuppgradering
Den mest förekommande frågan andra resenärer ställer om hotelltips och travel hacks är hur får jag en gratis rumsuppgradering?
Även om det krävs en hel del tur finns det en rad strategiska sätt att öka dina chanser att få den där eftertraktade uppgraderingen.
- Planering: Konsten att hitta rätt timing spelar en viktig roll i jakten på en uppgradering. Checkar du in under lågsäsongen eller mitt i veckan har du oftast bättre chanser. Då är det mer sannolikt att hotellen har lediga rum som de kan uppgradera gäster till, speciellt för att locka besökare under lugnare perioder.
- Lojalitetsprogram: Hotellens lojalitetsprogram är en resenärs bästa vän. Som medlem i dessa program kan du få en rad fördelar, inklusive förtur till rumsuppgraderingar. Ju mer du interagerar med ett hotells lojalitetsprogram, desto högre upp i hierarkin kommer du, vilket ökar chanserna för specialbehandling. Det finns också många kreditkort som automatiskt ger dig status för vissa hotellgrupper, vilket kan öka dina utsikter att få tillgång till gratis uppgraderingar.
- Var vänlig och tillmötesgående: Artig och respektfull kommunikation med hotellpersonalen kan göra underverk. Fråga snällt om möjligheten till en uppgradering vid incheckningen. Om hotellet inte är fullbokat kanske de kan hjälpa dig. Ett av mina knep är helt enkelt att be om ett rum på en högre våning eftersom de ofta är både större och bättre.
- Något att fira: Firar du något? Nämn det då i bokningen eller berätta det för receptionisten vid incheckningen. Hotell lägger ofta tyngd vid födelsedagar, årsdagar eller smekmånadsresor och kan överraska dig med en uppgradering.
- Var flexibel: Ibland erbjuder hotell uppgraderingar på grund av rumstillgång eller underhållsskäl. Genom att vara öppen för att byta rum på hotellets förfrågan kan du bli positivt överraskad med ett lyxigare alternativ. Oavsett vilket kan besväret det innebär att byta rum ge dig ett ypperligt tillfälle att be om något i gengäld, oavsett om det är en rabatt i hotellbaren eller en uppgradering.
- Positiv kommunikation: Positiva omdömen på onlineplattformar eller på hotellets webbplats kan fånga ledningens uppmärksamhet. Genom att lyfta fram en exceptionell service eller ett extra trevligt bemötande kan du ge ett positivt intryck och öka dina chanser att få en uppgradering vid nästa tillfälle. Du kanske till och med får ett tackmejl med en liten present du kan använda under din nästa vistelse.
Maxa hotellfaciliteterna
Är det inte ironiskt att hotell spenderar så mycket pengar på att marknadsföra sina faciliteter på området när så få resenärer verkligen använder dem? Så här får du ut så mycket som möjligt av det som erbjuds på hotellområdet.
Spa & wellnesscenter
Mitt nyårslöfte i år var att använda spaanläggningarna på de hotell jag bor på. Jag brukar aldrig gå på hotellens spa – även om jag borde eftersom hotellen lägger ner stora summor på att hålla dessa utrymmen i toppform. Och var kopplar man av bättre än på ett spa?
Fitnesscenter
Moderna hotell har ofta utrustade med fitnesscenter och gym. Oavsett om du är en träningsfantast eller bara vill behålla dina träningsrutiner utgör hotellgymmet ett gyllene tillfälle för den som vill få upp pulsen. Dra nytta av toppmodern utrustning, guidade träningspass och råd från personliga tränare. Ett träningspass tidigt på morgonen ger dig inte bara mer energi utan också en känsla av att börja dagen på rätt sätt. Och efter ditt träningspass kan du alltid besöka spaavdelningen ...
Pool
Oavsett om du vill simma ett par längder eller föredrar att bekvämt flyta omkring utgör poolområdet en uppfriskande oas. Dra nytta av poolservicen och njut av lättare rätter och exotiska cocktails som förhöjer semesterkänslan. Många lyxhotell bjuder dessutom gratis vatten och snacks vid poolen, så ta först en titt där innan du går ut och köper eget.
Frukost
Få saker är så lockande som att vakna upp till en inkluderad hotellfrukost. Förutom att det är bekvämt kan en nyttig och god frukost göra att du får ut så mycket som möjligt av din dag. Det finns många sätt att få en gratis hotellfrukost, vilket gör den till en ännu större belöning. Håll utkik efter paketerbjudanden när du bokar ditt rum. På så vis behöver du ofta bara betala lite mer för att inkludera din frukost.
Mattips
När det gäller måltider under hotellvistelsen kan en gnutta uppfinningsrikedom ta dig långt, samtidigt som du håller koll på din budget.
Ta farväl av dyr rumsservice och den överprisade minibaren genom att välja ett ekonomiskt alternativ. Som nämnts ovan kan du leta upp en butik och köpa snacks och dricka som du kan förvara i din minibar. Med detta enkla knep kan du inte bara spara pengar utan även bestämma vilka förfriskningar du vill ha på rummet. Vem gillar egentligen gamla jordnötter?
Om du är allergisk eller har särskilda kostbehov kan du meddela hotellpersonalen innan du anländer. Många boenden är mer än villiga att tillgodose särskilda önskemål så att maten passar dina preferenser.
Det kan löna sig att prata med kökspersonalen eller receptionisten för att vara riktigt säker på att du får en smidig matupplevelse som är skräddarsydd efter dina kostbehov.
Orkar du inte äta upp maten eller föredrar att äta i lugn och ro på rummet kan du också be att få den uppskickad till ditt rum, vanligtvis utan serviceavgift. Något som passar extra bra om du vill avnjuta desserten i sängen framför tv:n.
Sist men inte minst är det fritt fram att beställa mat från olika restauranger till ditt hotell. Jag har gjort det många gånger när jag bott på femstjärniga hotell, vilket känns extra lyxigt, särskilt om jag reser själv och bara vill mysa med en bra film uppe på rummet.
Interaktion med hotellpersonalen
En av de viktigaste ingredienserna i en enastående hotellupplevelse är inte enbart de lyxiga detaljerna och de vackra omgivningarna, utan också kontakten du har med hotellpersonalen.
En artig och respektfull kommunikation är inte bara viktig för den allmänna tonen utan även för hela din reseupplevelse. Tro mig, om du får bra kontakt med receptionsteamet är chanserna stora att du får lite extra bra service under hela din vistelse.
Att få bra kontakt med hotellpersonalen kan ge dig en mängd fördelar. En bra relation med personalen kan förbättra din vistelse på sätt som du inte kunnat föreställa dig – från personliga rekommendationer för lokala sevärdheter och restauranger till extra detaljer inne på rummet.
Personalen är ofta experter på sin stad och sitter på många insidertips och smultronställen som kan göra din upptäcktsfärd så mycket bättre.
Det kan dock uppstå problem även under de smidigaste hotellvistelserna. När du framför klagomål eller tar upp problem är det alltid viktigt att göra det på ett respektfullt sätt. Hantera situationen så lugnt som möjligt och leverera ditt budskap tydligt men artigt. Hotellpersonalen finns där för att hjälpa till, och ett konstruktivt förhållningssätt kan leda till snabba lösningar. En öppen och respektfull dialog leder ofta till att situationen snabbt reds ut så att du får en positiv upplevelse där din bekvämlighet prioriteras.
Transfer
Gratis bilar och flygplatstransfer är erbjudanden som höjer bekvämligheten och komforten under din reseupplevelse.
Dessa tjänster erbjuds ofta av exklusiva hotell och för att ge dig en så smidig transportlösning som möjligt mellan ditt boende och viktiga platser. Hotellbilarna utstrålar lyx och tar dig med stil till närliggande sevärdheter, restauranger eller affärsmöten.
Flygtransfers är å andra sidan en välsignelse för trötta resenärer som slipper stressa över att hitta transportmedel till hotellet. Oavsett om du vill slappna av lite extra eller bara göra din reseplan ännu smidigare är dessa tjänster ovärderliga. Denna typ av transfer sparar inte bara tid och pengar utan sätter även tonen för en minnesvärd hotellvistelse.
Vad gör jag om saker och ting inte är upp till standard?
Om du inte är nöjd med din helhetsupplevelse på hotellet är det viktigt att du tar upp varje punkt med receptionspersonalen så snart som möjligt.
Om ditt rum inte är vad du hade hoppats på gör du bäst i att genast höra av dig till receptionen. Se till att inte packa upp och berätta istället vad som är fel och be om ett annat rum. Om du inte är nöjd med ditt rum eller någon av de lösningar som hotellrummet föreslår kan du avboka din bokning, även om du redan har checkat in.
Beroende på avbokningsreglerna kan det hända att du inte blir debiterad. Det innebär att du alltid bör läsa och förstå hotellets avbokningsregler innan du gör din bokning. Ibland händer det att hotellet inte alls är vad du förväntade dig.
I fall som dessa ska du be om pengarna tillbaka och tala med hotellmanagern. Tänk bara på att alltid behålla lugnet och vara artig. Det lönar sig alltid i längden. Se också till att du uttrycker dig i klartext kring problemen du stött på.
Beskriv situationen och använd exempel när det är möjligt. Efter att ha listat problemen är det dags att begära en återbetalning. Skulle du trots allt vägras återbetalning har du fortfarande några alternativ:
- Kontakta hotellets ledning via e-post och meddela dem skälen till att du begär återbetalning. Ta hjälp av bilder och exempel för att beskriva situationen.
- Undrar du över dina rättigheter på svenska hotell kan du dubbelkolla vad som gäller med konsumentverket. Ligger hotellet i ett annat land kan det finnas speciella organisationer för just det området. Exempelvis kan du skicka in ett klagomål till Better Business Bureau, en ideell organisation där konsumenter kan lämna in sina klagomål om hotellet ligger i USA, Kanada eller Mexiko.
- Du kan ansöka om återbetalning hos ditt kreditkortsföretag. Innan du gör det ska du se till att du har dokumenterat alla problem du haft med hotellet, inklusive bilder, kopior av e-postmeddelanden eller klagomålsbrev som du skickade till hotellets ledning – eller till och med skriftliga vittnesmål som andra resenärer delat med sig av. Efter detta gör kreditkortsföretaget en utredning för att ta ett beslut i frågan.
Med rätt tillmötesgående attityd kommer du långt och har större chans att lyckas med dina travel hacks. Det gör det även enklare för dig att skapa minnesvärda reseupplevelser för livet.
På jakt efter fler resetips? Ta en titt på våra 16 tips som hjälper dig packa inför resan, knep på hur du kan göra långflygningen så bekväm som möjligt och allt du behöver veta om handbagageregler.