Solbränna, sommarminnen och en ny tv? En del svenska resenärer tycks ha en förmåga att packa ner oväntade souvenirer från hotellrummet, och enligt en färsk undersökning gjord på uppdrag av hotell- och resesöksajten momondo tycks särskilt Gen Z kunna tänja på gränserna för vad man får ta med sig och inte.
Även om de flesta – särskilt resenärer över 25 år – håller sig till att packa ned oskyldiga souvenirer såsom schampo, balsam och andra toalettartiklar, går andra lite längre när det kommer till att få ut allt av sin hotellvistelse. Exempelvis uppger svenska resenärer i åldrarna 18-24 att de tagit med sig en TV-apparat (9%), kudde (7%) eller tavla (6%) från hotellrummet – saker som bara 1 procent av resenärerna över 45 år packat ned i resväskan. Samtidigt uppger fler kvinnliga resenärer (64%) att de någon gång tagit med sig en souvenir från hotellrummet, jämfört med manliga resenärer (51%).
Topplista – detta tar svenskarna med sig från hotellvistelsen
- Shampoo eller toalettartiklar 48%
- TV-apparat 4%
- Kudde 4%
- Tavla 3%
- Bibel 3%
- Klädhängare 3 %
- Lampa 3 %
- Fjärrkontroll 2 %
- Annat 4 %
- Jag har inte tagit med mig saker hem från hotell: 43 %
Om datan
En online enkät genomfördes av PureSpectrum på uppdrag av momondo med 1000 svenska respondenter som planerar att resa under de kommande 3 åren. Insamlingen ägde rum mellan 19-25 januari 2024.
Om momondo
momondo.se är en global resesöksajt som jämför priser på flyg, hotell och reserbjudanden. momondo har fått flera utmärkelser och är rekommenderade av både svenska och internationella media som Aftonbladet, CNN, The New York Times och The Daily Telegraph och blev nyligen utnämnd till ”bästa resesöksajt 2024” av Frommer’s i januari 2024. momondo har sitt huvudkvarter i Köpenhamn och är aktiva på över 30 internationella marknader. momondo drivs av KAYAK, en del av Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG).