Vidsträckt kust, böljande kullar och oändliga slätter och åkrar – visst låter det som en dröm? Frågan är bara hur man ska lyckas ta in hela den vackra och storskaliga miljön. Svaret är med tåget. Finns det något bättre sätt att resa genom ett avlångt land än på slingrande, långa tågrälser? För att hjälpa den som är sugen på att resa med tåg i Sverige har vi tagit fram en lista med landets mest sevärda tågsträckor.
Tappa bort dig själv i landskapen när du reser med tåg i Sverige
Det är inte destinationen som räknas, utan resan dit, enligt ordspråket. Som tågresenär lever man verkligen upp till detta, på ett sätt som är ovanligt bortanför tågvagnen och bullret mot rälsen.
Att luta sig tillbaka och se ut genom ett tågfönster på allt som svischar förbi är något av det mest avslappnande som går att göra, särskilt om miljön är vacker, vilket den verkligen är i Sverige. Så ta reda på vilka tågsträckor i detta land som är mest resvärda och förbered dig sedan på att slappna av och njuta av resan.
Halmstad – Göteborg
Tågsträckan mellan Halmstad och Göteborg stryker längs det Halländska vattenbrynet nästan hela vägen. En perfekt tågsträcka för att bara luta pannan mot fönstret och njuta. När tåget åker förbi Falkenberg och Varberg kan man nästan ta på vattnet, där badare och kitesurfare fångar dagen och vinden.
Den uppmärksamme kommer att lägga märke till Varbergs fästning som glider förbi på avstånd. En borg som har varit delaktig i olika konflikter ända sedan senmedeltiden. På våren och sommaren är vyerna som mest lockande. Den enda nackdelen är att sträckan är alldeles för kort.
Hur: Sträckan trafikeras av SJ och Öresundståg.
Malmö – Köpenhamn
En av de mest sevärda tågsträckorna är förstås en som tar en tur ut på vattnet. Öresundsbron sticker rakt ut över sundet, som med sina segelbåtar och vindkraftverk är som en målning under fötterna. Det är en egen liten värld på åtta kilometer – och helt klart värt en resa fram och tillbaka.
Öresundsbron är dessutom ett intressant byggnadsverk. Under konstruktionen ställdes höga krav på vad bron skulle klara av – bland annat att den skulle kunna stå emot kollisioner med både fartyg och flygplan, såväl som en jordbävning. Allt medan vattenflödet genom sundet inte fick störas.
Förstås ska destinationen inte heller glömmas bort. Köpenhamn är ett äventyr i sig.
Hur: Sträckan trafikeras av Öresundståg och SJ.
Kiruna – Narvik
Malmbanan, som bland annat fraktar järnmalm från Kirunas gruvor till Narviks hamnar, anses av många vara Sveriges vackraste tågsträcka. Runtomkring reser sig bergen, fjällen och den nordliga skogen. På sommaren går solen aldrig ner och under resten av året ligger snön och lyser upp omvärlden från marken.
Tåget passerar otaliga sjöar, däribland Torneträsk som är en av Sveriges djupaste. Sträckan mellan Kiruna och Narvik tar tre timmar och har varit i drift i över hundra år – så länge har tågen, fullastade med järnmalm åkt fram och tillbaka här. Men resan behöver inte göras i ett svep – det kan vara mer minnesvärt att kliva av på de olika stoppen och utforska byarna och naturen en dag eller två innan resan fortsätter.
Hur: Sträckan trafikeras av Vy Tåg.
Lidköping – Mariestad
Över platåberget Kinnekulle, längsmed Vättern, slingrar sig en tågräls från Lidköping till Mariestad. År 2018 blev denna sträcka framröstad till Sveriges vackraste och är sommartid fylld av blomstrande fält, precis på sluttningen ner mot Sveriges största sjö. Hela sträckan är som en blick in i ett annat århundrade, där tempot var långsammare och världen lite lugnare.
Den vackraste delen av resan, som kallas Kinnekullebanan, är verkligen en kvarleva från en annan tid. Där är sträckan oelektrifierad och enkelspårig. Topphastigheten är omkring 100 kilometer i timmen, vilket ger mer tid till att ta in omgivningen.
Hur: Sträckan trafikeras av Västtrafik.
Järvsö – Ånge
Norra stambanan, som glider fram över norrländska kullar och förbi spegelblanka sjöar, har kanske sitt vackraste parti här. Ta ett kvällståg och se solen gå ner mellan små och välbevarade gamla byar, kyrkor och herrgårdar. I bakgrunden ligger Hennans vatten som hämtat ur en saga. Det är som att den moderna världen aldrig riktigt nått hit, utan bara nuddat och sen vänt tillbaka.
Hur: Sträckan trafikeras av SJ.
Ånge – Trondheim
I Ånge går det att låta äventyret fortsätta. Härifrån avgår tåg i många riktningar och det är en bra plats för den som spontant vill låta resan ta ny riktning. Till exempel går det lätt att ta sig härifrån till Trondheim, en av Norges vackraste kuststäder. Denna sträcka tar dig tvärs igenom de Jämtländska skogarna, till där fjällen reser sig högt över städer och sjöar.
I Åre kan ett tågbyte behöva göras, men det är utmärkt tillfälle för att ta en promenad upp på Åreskutans sluttningar. När tåget närmar sig Trondheim är det bara att börja häpna över klippor, sjöar och Trondheimfjorden.
Hur: Sträckan trafikeras av Vy Tåg, Norrtåg och SJ.
Malmö – Helsingborg
Skåne är ett landskap som ska upplevas på sommaren, helst försommaren och tågresan mellan Malmö och Helsingborg är inget undantag. Den tar dig över Lundaslätten där rapsfältens miljoner gula blommor precis har slagit ut, vidare med utsikt över havet och Danmarks kust, bort mot Skånes näst största stad.
När tåget närmar sig Helsingborg får du inte glömma att se ut mot andra sidan av sundet. Mellan Helsingborg och Helsingör ligger nämligen Öresunds smalaste parti, med bara 3,5 kilometer mellan länderna. På andra sidan syns Helsingör tydligt med sin pärla – borgen där Hamlet sägs ha bott.
Hur: Sträckan trafikeras av SJ, Öresundståg och Skånetrafiken.
Kust-till-kust-banan (Göteborg – Kalmar)
Äntligen en lite längre sträcka! På denna 350 kilometer långa tågsträcka finns det tid att ta en tupplur, läsa i en bok eller spela lite kort, med utsikt! Från Göteborg, med sina omgivande kustsamhällen, tar sig tåget genom Småland till Östersjökusten i Kalmar.
I de småländska skogarna finns goda chanser att se några av djuren som vi svenskar är så stolta över, som älg och hjort. Väl framme i Kalmar är det bara att kliva av och utforska en av Sveriges äldsta och historiskt viktigaste kuststäder.
Hur: Sträckan trafikeras av SJ.
Tenhult – Bankeryd
Denna tågresa erbjuder en häpnadsväckande utsikt över Vättern, och går faktiskt stundtals precis jämte vattnet. Om vädret tillåter går det att se Visingsö på avstånd – ön som i början av Sveriges historia var kungens säte och som sägs ha kastats ner i Vättern av jätten Vist för att hans fru skulle ha något att stå på när hon skulle ta sig över den stora sjön.
Hur: Sträckan trafikeras av SJ.
Blekinge kustbana (Karlskrona – Kristianstad)
En kustbana som inte går särskilt mycket vid kusten, men som är mycket sevärd ändå. Blekinge kustbana passerar genom små pittoreska småstäder med gamla trähus utplacerade vid åarna som rinner genom dem.
En av dessa är Ronneby som tåget stannar vid. Blekinge kustbana är något av en eftersläntrare när det kommer till det moderna – det var nämligen först år 2007 som sträckan blev elektrifierad. För den som är intresserad av järnvägshistoria finns ett litet järnvägsmuseum att besöka när tåget har anlänt i Kristianstad.
Hur: Sträckan trafikeras av Öresundståg.
Linköping – Kalmar
För den som lockas av det romantiska i en tid innan elektricitet, och som dessutom gärna väljer en längre resa framför en kortare, så borde Stångådalsbanan mellan Linköping och Kalmar prövas på. Redan 1904 kunde de första resenärerna njuta av denna sträcka som fortfarande trafikeras av oelektrifierade, dieseldrivna tåg. De östgötska slätterna breder ut sig vid sidan om tåget och naturen är så närvarande att den nästan klättrar in i vagnen.
Hur: Sträckan trafikeras av Kustpilen.
Laxå – Karlstad
Genom det värmländska landskapet slingrar sig denna tågresa som svänger fram och tillbaka som om den inte riktigt kan bestämma sig för vart den ska. In i skogen, förbi hagar, och med stopp vid underbara stationshus från 1800-talet. Detta är en tågresa som erbjuder mycket av det mesta.
Hur: Sträckan trafikeras av Värmlandstrafik och SJ.